vrijdag 5 oktober 2012

5 Oktober 1962 - The Beatles - "Love me do"



Love Me Do is een nummer van The Beatles, geschreven door John Lennon en Paul McCartney. Love Me Do werd in 1962 uitgebracht als de eerste single van The Beatles in Engeland. Hoewel het geen grote hit werd en slechts de 17e plaats in UK Singles Charts bereikte, betekende deze plaat de landelijke doorbraak voor The Beatles. Love Me Do verscheen in 1963 ook op Please Please Me, het eerste album van The Beatles.

Hoewel Love Me Do in 1962 is uitgebracht, is het nummer al in 1958 geschreven door Lennon en McCartney. In die tijd schreven Lennon en McCartney regelmatig nummers in het ouderlijk huis van McCartney aan Fourthlin Road in Liverpool terwijl ze spijbelden van school.

 


McCartney en Lennon lijken verschillende herinneringen te hebben over wie het nummer voornamelijk geschreven heeft. McCartney herinnert zich dat hij misschien het originele idee voor het lied had, maar dat het voor de rest gezamenlijk is geschreven. Volgens Lennon was het nummer vooral McCartneys idee, maar schreef hij het middenstuk van het nummer.

 


Op 6 juni namen The Beatles verschillende nummers op, waaronder Love Me Do. Die dag speelde Pete Best de drums. Na afloop van de sessie beluisterde George Martin de gemaakte opnamen. Martin was tevreden over de opnamen en besloot de groep een platencontract aan te bieden voor het Parlophone-label van EMI. Over één aspect was hij echter niet tevreden en dat was de kwaliteit van het drumwerk van Pete Best.



 
Toen de andere drie Beatles, John Lennon, Paul McCartney en George Harrison dit vernamen, drongen ze bij manager Epstein aan op het ontslag van drummer Best. Op 16 augustus 1962 werd Best ontslagen. Daarna werd Ringo Starr, drummer van de Liverpoolse band Rory Storm and the Hurricanes, gevraagd om de nieuwe drummer van The Beatles te worden. Ringo Starr had al vaker meegespeeld met de band, bijvoorbeeld tijdens afwezigheid of ziekte van Best.                                                   



 
 Andy White


Op 4 september gingen The Beatles voor de tweede maal naar de Abbey Road Studios om hun eerste single op te nemen. Die dag speelden ze ongeveer 15 takes van Love Me Do, ditmaal met Ringo Starr als drummer. George Martin was echter niet tevreden over Starrs drumspel van die dag. Daarom werd op 11 september nogmaals Love Me Do opgenomen. Ditmaal mocht Starr niet de drums spelen. De producent van die dag, Ron Richards, boekte sessiedrummer Andy White om de drums te spelen op Love Me Do. Die dag speelden The Beatles, met White op de drums, 18 takes van het nummer. De 18e take werd als beste take gezien en werd gemixt om op single uitgebracht te worden met "P.S. I Love You".

De single werd op 5 oktober 1962 in Groot-Brittannië uitgebracht.

Dit is de eerste single. Voor de aardigheid voeg ik er de versie van "Love me Do" met Pete Best bij.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten